ساعت کاری

همه روز 8 صبح الی 21

در کنار شما هستیم

09123507195

در کنار شما هستیم

09123507195

ساعت کاری

همه روز 8 صبح الی 21

صافکاری بدون رنگ PDR

صافکاری بدون رنگ PDR چیست ؟

تعمیر تورفتگی بدنه خودرو (Paintless Dent Repair) که به PDR معروف است، یک فرایند نسبتا جدید برای ترمیم و از بین بردن گودی های جزئی، قری های کوچک و آسیب های ناشی از برخورد تگرگ به بدنه اتومبیل است. این روش باعث صرفه جویی در وقت و هزینه تعمیرات بدنه می شود. همینطور این روش به عنوان تکنیکی برای صافکاری بدون رنگ هم شناخته می شود. صافکاری بدون رنگ روشی است که در آن با دقت عمل بالای اپراتور از ریزش رنگ بدنه اتومبیل جلوگیری به عمل می آید. تا زمانی که سطح رنگ دست نخورده باشد، می توان با استفاده از PDR طیف گسترده ای از آسیب را تعمیر کرد. از این روش می توان بر روی هر دو صفحه آلومینیومی و فولادی استفاده کرد. متداول ترین کاربرد عملی برای صافکاری بدون رنگ، ترمیم صدمات ناشی از تگرگ، حفره روی در ها و گلگیر، چین و چروک های جزئی، تورفتگی های بزرگ و آسیب به بدنه است. همچنین با به حداقل رساندن استفاده از بتونه بدنه، می توان از این روش آماده سازی، قسمت آسیب دیده را برای بتونه کاری مهیا کرد.

از جمله عوامل محدود کننده برای صافکاری بدون رنگ موفقیت آمیز، انعطاف پذیری رنگ و میزان کشش و ضخامت فلز آسیب دیده، انحنا یا صاف بودن محل آسیب و شدت ضربه وارد شده هستند. البته در اکثر موارد انجام PDR موفقیت آمیز بوده است. به طور کلی هر چه مقدار تورفتگی کم عمق باشد، احتمال ترمیم بدون رنگ تمیزی تری وجود دارد. به این موضوع توجه داشته باشید صافکاری بدون رنگ برای شکاف ها و چین های بسیار تیز گزینه مناسبی نیست

در تصویر مقابل نمونه صافکاری بدون رنگ خودرو H30کراس را مشاهده میکنید.

داستان پی دی آر از کجا شروع شد ؟

احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید شیوه های ترمیمی بدون رنگ ریشه در دوران باستان دارد. حدود قرن 3 میلادی ظروف و لوازم طلا، نقره، مس و قلع را به روش های مشابه امروز بازسازی می کردند. صافکاری بدون رنگ توسط فرانک تی. سارجنت در سال 1931 ابداع و شروع به کار کرد. وی حتی کتابی در این خصوص با عنوان ” کلید ضربه زدن به فلز ” را به رشته تحریر درآورد و در آن به توضیح نحوه به کار گرفتن ابزارهای صافکاری بدون رنگ، نحوه استفاده از آنها و حتی توضیحاتی در مورد چگونگی پیش بینی حرکت فلز را ارائه داد. تقریبا 20 سال بعد، اسکار فلایگ به سال 1960 در نمایشگاه بین المللی ورزش های موتوری که در شهر نیویورک ایالات متحده برقرار می شد اولین نمایش عمومی را ثبت کرد. وی کارمند ساده مرسدس بنز بود که وظیفه اش مراقبت از رنگ همه اتومبیل های نمایش داده شده در نمایشگاه بود. پیش می آمد که در طی بازدید روزانه خراش ها و تو رفتگی های کوچکی توسط عموم ایجاد می شد که نیاز به رنگ آمیزی مجدد در شب داشت تا برای نمایش مطلوب روز بعد آماده باشد. برای اولین بار اسکار فلایگ از دسته چوبی چکش برای بیرون کشیدن یک تورفتگی استفاده کرد. پس از اتمام نمایشگاه به خانه خود در آلمان بازگشت و شروع به تدوین تکنیک ها و ابزارهایی برای ترمیم قری و فرورفتگی ها کرد. سر انجام در کارخانه مرسدس به مقام ارشد ارتقا یافت و در آنجا به عنوان ” حلبی ساز طلایی ” شناخته شد و برنامه های آموزش PDR را در کلیه کارخانه های زیر مجموعه مرسدس آغاز کرد. این تکنیک ها مدتها در آلمان مورد استفاده قرار گرفتند تا اینکه سرانجام بعنوان یک روش موفق برای ترمیم تورفتگی ها در سال های 1979 – 1983 ایالات متحده تبلغات گسترده ای در این زمینه انجام شد.

نمونه ابزار های صافکاری بدون رنگ در روش PDR

به دلیل باریک بودن قطر این ابزارها، به راحتی به پست کاپوت، دوبل در و گلگیر و امثالهم می توان نفوذ کرده و عملیات مورد نظر را انجام داد.حتما به این نکته توجه داشته باشید که کار کردن با میله های PDR شاید ساده به نظر برسد ولی نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد تا بدنه اتومبیل دچار آسیب و دفرمی نشود. برای چک کردن صحت کار می توانید از رفلکتور PDR هم کمک بگیرید تا در صورتی که خطوط موازی رفلکتور به صورت واضح روی بدنه منعکس نشده باشد اقدام به موج گیری مجدد کرد.

تکنسین های این رشته، می تواننند نقاط زیادی را با آنها ترمیم کنند و با استفاده از گرما (سشوار صنعتی) از ترک خوردگی یا تراشیدن جلوگیری نماید، هرچند سطحی که دوبار رنگ شده باشد احتمال ترک خوردگی بیشتری دارد. روش استفاده از میله های PDR به این صورت است که فقط برای ترمیم قسمت های تو رفته بدون استفاده از چکش و ضربه های مکرر به کار میرود. ابتدای این میله ها زاویه دار بوده و اپراتور می تواند با چرخش دست خود و اهرم کردن میله تورفتگی ها را به بیرون فشار داده و صاف نماید.

تکنیک PDR

متداول ترین تکنیک های PDR استفاده از میله های فلزی و گیره های بدنه برای بیرون کشیدن قری یا تورفتگی ها روی بدنه است. برای بیرون کشیدن، از قسمت بیرون بدنه چسب و یا برگه های مخصوصی طراحی شده است که در اثر کشش آسیبی به رنگ وارد نمی کنند و با تنظیم دقیق آنها در محل مورد نظر لکه ها و چروک های ریز و درشت به سادگی صاف می شوند.